søndag den 18. december 2011

I tirsdags...

.. Blev Oliver flaskebarn. Nu er spisetid endelig blevet til hyggetid, og det er bare skønt! :o)

Vi har haft et rigtig surt forløb.. Oliver kan ikke sutte rigtigt, det har han aldrig kunnet. Så på Patienthotellet fik vi en suttebrik (efter 2 dage, hvor det ikke var lykkes), men så kørte det også et par dage... Så blev han pludselig umulig at ligge til, han skreg og skreg og jeg måtte virkelig tage fat og føre ham til brystet (og det havde jeg det bare så elendigt med!). Sundhedsplejersken kunne jo så se den var helt gal, og det viste sig, at han havde noget i klemme i nakken og derfor gjorde det ondt på ham, når han skulle ligges til! Da han var 6-7 uger gammel fik vi så det løst, og han blev nemmere at ligge til, det var dog stadig en kamp engang imellem.

Han er jo så også det lægerne kalder et kolikbarn.. Han skriger (skreg) rigtig meget (vi har efterhånden kun gode dage), så Sundhedsplejersken foreslog at jeg gav en flaske til natten, for at få Oliver mættet helt og få aflastet mig.. Han er en stor og sulten dreng, så jeg har hele tiden været i tvivl om han fik mad nok, han spiser uafbrudt, hvis han får lov ved brystet (altså når først han ligger der og ikke skal bøvse). Flasken gjorde, at ligemeget hvor meget han skreg, så vidste vi.. Han er ikke sulten! Og det har været rigtig godt.. Før prøvede vi 117 ting for at få ham til at holde op, og nu kunne vi så "nøjes" med 116.. ;o).


Han har døjet meget med luft i maven (selvom vi har været til zoneterapi, prøvet alverdens dråber osv).. Og jeg har hele tiden mistænkt de skide suttebrikker... Men barnet kan simpelthen ikke finde ud af det uden.. Vi har prøvet alverdens stillinger, alle tider på døgnet.. og sundhedsplejersken har endda været her i flere timer for at hjælpe, men måtte til sidst konkludere, at det kan han altså ikke..

Han sover max 40 minutter ad gangen om dagen, og det gør han så 3-4 gange.. Det går fint først på dagen, han er glad og smiler når han vågner.. Men sidst på dagen er han træt og sur, men vil bare ikke sove. Jeg troede de korte lure skyldtes luft i maven, da han vågnede og skreg og pruttede..

Så var jeg syg on/off i 14 dage.. Og jeg har haft den der fornemmelse af, at der ikke var mælk nok... Så udover flasken til aften har han engang imellem også fået en om dagen, det har bare gjort ham meget mere tilpas! Siden fredag i sidste uge har det så udviklet sig til, at han ikke vil spise hos mig.. Jeg kan med lidt tvang lokke ham til det, når mit bryst er så fyldt, at det gør ondt!

Vi har tusindvis af kampe i løbet af dagen pga. maven, "kolikken" osv.. Og jeg havde bare ikke lyst til at madtid også skal være en kamp.. Jeg vil også hygge mig med min baby.


Jeg har længe overvejet at stoppe med at amme, men alle de kloge ord.. tanker osv har holdt mig fast... Så jeg er ked af, at han ikke længere ville... men samtidig nok også lettet over, at han har taget beslutningen.. Det gør det en lille smule nemmere... Og jeg tror faktisk, at det er det bedste for ham... og også for mig.

Det tog mig rigtig lang tid at få slugt den pille, der stopper mælken.. Men efter en god snak med min søster og svigerinde, som kom forbi, gjorde jeg det.. Og bortset fra at Oliver fik meget hård mave og nu får noget afførende (til maven har vænnet sig), så er det gået rigtig godt!

Han sover stadig kun korte lure om dagen, det har ikke ændret sig. Tilgengæld sover han godt om natten. Han sover ca. kl. 21-3. Får mad og ren ble. Sover igen kl. 3.30-6. Får mad og ren ble. Og så 6,30-8.. Og så står vi op. Så hvis man ellers selv sørger for at gå i seng i ordentlig tid, så kan man godt få en nogenlunde søvn (og det er nødvendigt, når der ikke er tid til søvn om dagen).

Han prutter ikke så meget længere, og det er uden skrig når han gør. Men han har jo så lidt problemer med at vænne sig til modermælkserstatning, og der flipper han altså lidt ud, når han skal af med noget.. Men det skulle vi gerne få styr på hurtigt.

Han er glad for sutteflasken.. Ligger begge hænder på og tror nærmest, det er noget han selv skal klare.. ;o). Det går hurtigt med at spise, så vi har en masse hygge/legetid inden han bliver træt og skal puttes igen.. Og det er bare skønt!

Han er også blevet lidt mere rolig (nu ændrer det sig nok, fordi jeg skriver det... Det sker altid!). Jeg ved ikke, om det er zoneterapi, Biogaia dråberne, modermælkserstatningen eller bare tiden der skal have æren.. Men hey, det er da egentlig også ligegyldigt, sålænge drengen er glad (og mor også).. :o).

Det blev lidt rodet, men Oliver har snart sovet i 40 minutter, så jeg vil skynde mig at hente en kop kaffe og nyde den inden han vågner... ;o).

God søndag :o).

Mor & Oliver (i nattøj) - Den lånte bæresele skulle lige prøves af, det var et hit i 10 minutter ;o)

Ronni skulle liiige noget ved PCen og tog Oliver med - Jeg ved snart ikke, hvem der ser mest opslugt ud!

1 kommentar:

  1. Det varer da ikke længe inden, han skal have sin egen PC. ;o)

    SvarSlet