torsdag den 26. juli 2012

Jeg hader at bage...

.. men det er faktisk ikke så slemt, når der er nogen som bliver virkelig glade for at spise det.

Oliver elsker bare hjemmebagte boller, og selv de her dage hvor det er så varmt, at han ikke vil spise noget som helst, så kan han da godt lige spise en hel bolle med smør. Jeg har bagt boller i en lille måneds tid, så har han fået en i løbet af eftermiddagen, som et mellemmåltid.

Men jeg hader simpelthen at ælte dej.. Det der dej og mel og yyyydr imellem fingrene, det synes jeg er så ækelt. Og så synes jeg at det tager hundrede år. Så skal det hæve dit og dat og øv.

Maria fra min mødregruppe har en genial opskrift, og den har jeg lånt.
Du skal på intet tidspunkt have dejen i hænderne, der er intet der skal lunes eller smeltes.
- Det er så nemt!

Koldhævede boller (ca. 12 stk)

Du skal bruge:
• 3 ½ dl. Koldt vand
• 15 g. gær
• 1 spsk. Sukker
• 1 spsk. Olie
• 1 tsk. Fint salt
• 150 g. havregryn
• 300 g. hvedemel


Du kan skifte noget af hvedemelet ud med f.eks. rugmel, fuldkornsmel, solsikkekerner etc. Du får dog de lækreste boller hvis halvdelen (150g.) er hvedemel. Jeg har brugt 100 g. solsikkekerner og 50 g. fuldkornshvedemel.

Sådan gør du:
• Opløs gæren i  det kolde vand
• Tilsæt resten af ingredienserne og rør godt med en grydeske
• Dejen skal være lidt klæg i det – tilsæt evt. lidt mere vand
• Læg film/låg over skålen med dejen
• Sæt dejen i køleskabet natten over



Dejen inden den har stået natten over.
Efter en nat i køleskabet, ser dejen sådan ud.
Dagen efter:
• Tænd ovnen på 200 C
• Sæt bollerne på en bageplade med bagepapir med 2 skeer
• Pensl med vand eller mælk
• Bages ca. 20 min.


Med 2 skeer?! De ser lidt underlige ud, og på det her tidspunkt var jeg lidt skeptisk. Men det var nemt!
Det færdige resultat. Virkelig lækre!
 Så behøver man altså ikke at være totalt overskuds speltmor for at bage boller :o).




Ingen kommentarer:

Send en kommentar