tirsdag den 7. august 2012

Dyrepasser søges!

Vi har en tiger på besøg!

Først vil jeg fortælle, at Oliver og jeg har haft en god dag i vuggestue i dag. Vi var der ca. 2 timer og jeg smuttede 2 gange fra ham. Først imens de spiste og sang, der fik jeg lige en kop kaffe i personalestuen. Og det var bare gået så fint. Oliver havde været meget opmærksom på de store børn, faktisk havde han skubbet pædagogen lidt til side, da hun kom til at læne sig ind over bordet, så han ikke kunne se dem, hihi. Bagefter var han med ude og efter lidt tid, hvor han bare kravlede rundt, gik ved alting og virkelig hyggede sig, så var jeg inde og udfylde lidt papirer og pædagogen og jeg fik en god snak (om det der med at være mor og pludselig skulle aflevere sit barn - det var rart!). Praktikanten på stuen kom ind med Oliver efter et kvarters tid.. Han var blevet noget så træt. Så han fik lidt at spise og så kørte jeg hjem og puttede ham. Han sov kun lidt over en time.

Og nu til tigeren - for den time var alt hvad han har sovet i dag! Han er glad nok.. men åh så træt.

En tiger? Hvad fanden taler damen om?

De første 20 måneder af et barns liv kommer de igennem 10 spring. I de perioder sker der nogle store ting for barnet, de opdager nye ting og det påvirker dem meget. Nogen mere end andre. Disse perioder ligger i helt bestemte uger (+/-) af barnet liv. Ugerne skal beregnes ud for barnets termin og ikke den faktiske fødselsdato. Springenes længde varierer, men jo ældre barnet bliver jo længere tid tager springet. Barnet kan reagere ved at græde rigtig meget, være pylret, ville hænge meget ved mor eller far, have svært ved at falde til ro og sove. Der findes også børn, som slet ikke reagerer på det.
(Der findes en helt fantastisk bog, der hedder "Vidunderlige uger", som forklarer alt om disse spring + giver gode råd til at komme bedst igennem dem - både for mor, far og baby).

Når barnet er kommet igennem springet (eller i det) kan h*n pludselig nogle nye ting. Det første spring handler så simpelt om, at barnet bliver opmærksom på omverdenen - hvilket er en ret stor ting!

Vi har ikke bemærket alle springene (især ikke i starten, hvor Oliver sjældent var sådan 100% tilpas), men dem vi har bemærket har været meget præcise i forhold til ugerne.

Nå, men når barnet er 46 uger, er der et spring. Oliver er 46 uger i dag, altså 46 uger og 6 dage i forhold til termin. I torsdags (46 uger og 1 dag) skrev jeg for første gang om, at Oliver ikke ville sove om formiddagen. Det show har han kørt siden. Han har dog 2 dage sovet 2 lure og så 4 dage kun sovet 1 lur. Og han er altså træt, især med alt det spændende i vuggestuen.

I går tænkte jeg så... Er der måske en tiger på besøg? Og se så her.. (Undskyld, det bliver alt for langt det her.. Scroll ned og se hvad Oliver kan nu, hvis du ikke gider læse om selve tigeren).

___________________________________________________
Her har jeg lånt nedenstående:

CIRKA 46 UGER
:

Jeg vil selv – men hvordan?

I stedet for at skille alt ad, begynder baby nu at sætte ting sammen. Den lille har opdaget, at der er rækkefølger i ting og handlinger. At strømpen skal på foden, at legetøjet skal op i kurven og så videre. Dermed bliver barnet også mere bevidst om sine egne handlinger.

„Barnet har fået sin egen vilje – og viser den. Det vil spise selv, protesterer mod at blive lagt på puslebordet, vil ikke have ble på og går måske grassat over det mindste. Den viljestærke adfærd får dig måske til at undre dig over, hvem det lige er, der gemmer sig bag den nuttede facade,” siger Helen Lyng Hansen.

Efter springet vil baby måske...
  • ... pege på en person, et dyr eller en ting, du spørger efter
  • ... løfte armene, når du spørger, hvor stor hun er
  • ... prøve at ‘tale’ i en telefon og stikke nøglen i nøglehullet
  • ... bygge med klodser
  • ... lede efter noget, du har gemt
  • ... prøve at klæde sig af
  • ... tilbyde dig en bid af sin mad

God underholdning:
  • Trætog med skinner, broer og skiftespor
  • Dukke med sutteflaske
  • Trommer, gryder og andet til at slå på
  • Sandkasse
  • Puttekasse
  • Bil, som barnet kan sidde på og ‘køre’ med benene
  • Klodser
  • Figurer af mennesker eller dyr
 _______________________________________________________

Jeg kunne læse alt det og sidde og nikke genkendende til rigtig mange af tingene.

  • Oliver er begyndt at lege gemmeleg, han trækker dynen op over hovedet eller kravler om bag ting, så kigger han frem og storgriner. 
  • Vi leger "fangeleg".
  • Han skynder sig ind i sit legetelt, så snart han sidder der kigger han drilsk efter mig, og når jeg så "jagter" ham, så kaster han sig rundt i boldene (det har han dog gjort lidt mere end 1 uge).
  • Han tænder for fjernsynet på fjernbetjeningen og gør det meget bevidst. 
  • Han forsøger ihærdigt at stable klodser efter han har væltet dem. 
  • Hvis jeg siger som en hund, så finder han straks sin bog og hviner når han ser hunden deri.
  • Hvis jeg gemmer hans sut (eller min telefon, hm) under dynen, så finder han den.
  • Han giver mig sutten og synes det er så sjovt, når jeg tager den. Han giver mig også hans kop, og nogen gange fører han skeen op til min mund (meget vildt, når han endnu ikke har ramt sin egen mund).

    Og så bliver han i øvrigt meget irriteret, når tingene ikke lige lykkes.. ;o). Det er helt vildt så meget han har lært på meget kort tid, jeg er helt imponeret og synes han er så dygtig! :o).

    Det kan være årsagen til det mystiske sove-show om dagen, eller måske er han bare ved at være klar til kun at sove en lur. Heldigvis sover han stadig godt om natten, så jeg klager ikke.. :o).

    I må undvære et billede i dag - jeg har brugt aftenen på at finde billeder til fremkaldelse og skrive denne lange smøre, nu er det sofatid.

2 kommentarer:

  1. Jeg synes stadig at det er svært at finde ud af om Oliver har et tigerspring eller bare er generelt umulig. Dog har han han svært ved at sove i løbet af dagen, og hvor han før kunne sove nogle timer om formiddagen uden problemer, og i skrivende stund kæmper jeg med at fortsætte hans formiddagslur, som indtil videre kun har været en halv time! Suk!

    Men selv om de kan være besværlige så er det jo skønt med det der kommer udnaf det <3

    SvarSlet
  2. Du er ikke alene! Har også en dreng på 10 måneder, og sys os tit vi har bøvlet med lurene om dagen. Adam har også sovet 2 lure ligesom Oliver, men nu er vi også ti nede på én lur fra 12-14, og en meget træt dreng kl 18. men vil sige det kommer meget an på hvonår han står op, står han op kl 6, hedder det lure fra 9-10 og 13.30-1500 ca.(skøønt).. men sover vi bare én time længere, ja så er vi nede på en lur.. tja ville ik andet end at sige kender det godt! :))) fase fase faaaase .. hehe har dog også overvejet om Adam er klar til én lur, men tror også nu hvor de små starter i vuggestue og der sker så meget, bliver de hurtigt trætte så er 2 lure nok bedst :)

    SvarSlet